Головна

Головна Графік заходів Увічнення пам'яті Геноцид Ромів Бабин Яр (Не)Дитячі історії Камені спотикання

Історія та уроки Голокосту

12-14 травня в Києві пройшов 6-ий конкурс учнівських робіт “Історія і уроки Голокосту”, організований Українським Центром вивчення історії Голокосту, та Євроазійським єврейським конгресом. В урочистому відкритті конкурсу взяли участь Йосиф Зісельс (голова ВААД України), Борис Забарко (голова Всеукраїнської асоціації колишніх в’язнів концтаборів та гетто), Анатолій Подольський (Український центр вивчення історії Голокосту).

Опісля відкриття, почався захист робіт, який розглядало поважне журі, з відомих науковців та педагогів – Н.Єрьоменко, С.Кандеєва (вчитель-методис ЄАЄК), Ж. Ковба (доцент Києво-Могилянської Академії), І.Медвинського, Ю.Смілянської (науковий співробітник Центру вивчення історії Голокосту), Т.Чайки (кандидат філософських наук, Києво-Могилянська академія), А.Фредекінда, М.Тяглого.

Особливо необхідно відмітити участь у журі, московського гостя І.Альтмана (співголову Російського фонду “Холокост”), який запропонував чудову лекцію “Джерела з історії Голокосту. Питання методики роботи”, і який підняв рівень обговорення на доволі високий щабель. Треба зазначити, що шкільні роботи, представлені до конкурсу, на цей раз були більш сучасно оформлені (із використанням комп’ютерів, різноманітних художніх творів), і деякі з робіт насправді відрізнялися новим широким підходом, та намаганням осмислити історію Голокосту. Особисто авторові цих строк дуже сподобився коротенький фільм Володимира Гаркавого (м.Київ), де цілком сучасними засобами, без жодних коментарів було подано історію Освєнциму. Нажаль мушу зазначити – скоріш за все, фільм не знайде в сучасному середовищі викладачів та лекторів з історії Голокосту, якоїсь підтримки. Цим людям досі подобається патетика, цифрові перелічення, конформістські побудови зразка “жахлива єврейська трагедія”, або “народ-мученик”, або нескінчені графоманські потоки римованого віршування, частіш за все російською мовою, і стилістикою кінця позаминулого століття.

На цьому конкурсі захист дослідних робіт відбувався одночасно в двох групах. Такий підхід сприяв більш ґрунтовному обговоренню робіт, відбувалася відкрита дискусія серед учасників конкурсу, журі мало можливість більш досконало ознайомитись з роботами, а учні отримали достатній час для висловлення своїх думок. Серед питань, що виникали під час конкурсу були проблеми пов’язані з термінологією, колаборацією, опором євреїв під час Голокосту, дискусія щодо ставлення до євреїв з боку комуністичного та гітлерівського режимів тощо.

В той же час, журі зуміло знайти компроміси і одноголосно нагородити першою премією Олександра Бодня (Ужгород) у другій групі. Тут на друге місце вийшла – Токарчук Ольга (Луцьк), а на третє – Литвиненко Анна (Кривий Ріг). У першій групі перемогла Шевченко Людмила (Кривий Ріг), на другому місці – Прийма Микола (Суми), а на третьому – Грицишин Євген (Дубни).

Тих кого відзначено на конкурсі мають можливість побувати в єврейському таборі “Шорашим”, а також у таборі толерантності, що його організовує Форум національних громад України. Крім того, побувати на міжнародній зустрічі в Бресті, що її кожного року організовує Російський фонд “Холокост”. С лава Богу, ми маємо можливість привітати із цим призом – Крячкову Маргариту!

Крім захисту робіт і лекції І.Альтмана, школярі взяли участь в тренінгу Ю.Смілянської “Проблеми формування та подолання стереотипів”, а також в цікавій доповіді М.Тяглого “Доля євреїв та ромів під час Другої світової війни”.

Було також проведено презентацію роботи вчительки з Кривого Рогу Вікторії Трухачової, яка показала фільм, присвячений подіям Голокосту загалом і в Кривому Розі зокрема.

Наприкінці конкурсу було проведено “пресову” конференцію з членами журі, де виникла жвава дискусія, стосовно гострих питань антисемітизму, проблеми праведників народів світу, та проблем опору тоталітаризмові та геноцидам.

Сподіваюсь, що наступні конкурси, додадуть до викладання та вивчення цієї важкої історії нові й цікаві сторінки.

Науковий співробітник Українського Центру вивчення історії Голокосту

Артур Фредекінд

[Програма конкурсу]

[Графік захисту]

Останні Новини

  • Нове видання: Як говорити про Голокост після 24 лютого 2022 року

    Ми нарешті готові поділитися з Вами результатами зустрічей робочої групи «Як говорити про Голокост після 24 лютого 2022 року». Протягом більшої частини літа ми з учасниками групи працювали над створенням перших рекомендацій для вчителів, які вже навчають про історію Голокосту і потребують порад, як змінити свою освітню діяльність у зв’язку з російською агресією проти України. Наразі текст впорядковано й підготовлено для широкого кола професійних читачів.

    [Докладніше]
  • «Суспільно-політичні та історичні аспекти розвитку сучасної єврейської громади України: європейський контекст».

    З такою назвою побачила світ колективна монографія, що була підготовлена Інститутом політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАНУ, який є партнером УЦВІГу вже багато років. У монографії досліджуються питання розвитку хасидизму на сучасному етапі, історична доля кримчаків, особливості комплексної меморіалізації Бабиного Яру, відносини єврейських громад Європейського Союзу з національними урядами, можливість запозичення й застосування цього досвіду в українських реаліях та ін. Авторський колектив складається з відомих українських істориків та політологів, серед яких є і науковці нашого Центру

    [Докладніше]
  • Викладання суспільних дисциплін в умовах війни

    15 вересня 2022 року в рамках Тижня освіти дорослих, що традиційно організовує Кафедра філософії і суспільно-гуманітарних дисциплін ЗОІППО, відбулася неформальна зустріч професіоналів (MeetUp) із обговорення проблеми "Викладання суспільних дисциплін в умовах збройного конфлікту міжнародного характеру", в якому взяло участь 78 науковців, методистів та вчителів-практиків.

    Участь представниці робочої групи "Як говорити про Голокост після 24.02?" пані Олени Савицької відбулася завдяки запрошенню організаторки цього заходу, учасниці багатьох проєктів УЦВІГ доцентки цієї кафедри к.і.н. Ольги Сирцової

    [Докладніше]
  • Мемуари Джека Глотцера з Рогатина

    Раді Вам повідомити, що УЦВІГ в рамках проєкту "Мережа пам'яті" буде готувати нове видання спогадів в нашій книжковій серії "Бібліотека спогадів про Голокост"! Мемуари Джека Глотцера з Рогатина (Івано-Франківська область), який пережив Голокост буде видана двомовним виданням (українською та англійською мовами).

    [Докладніше]
  • Вебінар «Бабин Яр та російська війна проти України»

    Як зміняться пріоритети історичної пам’яті українців після завершення російсько-української війни? Чи може відбутися переосмислення Голодомору, радянських репресій, Другої світової, Голокосту, Майдану? Яке місце може зайняти сучасна війна серед подій новітньої української історії? Ці питання вже зараз турбують багатьох інтелектуалів, викладачів шкіл та вузів, є предметом дискусій в медіа та наукових форумах. 

    [Докладніше]
Дивитися всі

Top