Головна

Головна Графік заходів Увічнення пам'яті Геноцид Ромів Бабин Яр (Не)Дитячі історії Камені спотикання

Історія Голокосту і права людини» Другий семінар проекту

16-18 березня у Пущі-Водиці під Києвом відбувся другий семінар проекту «Історія Голокосту і права людини», котрий здійснюється в Україні за підтримки Програми Матра та Посольства Королівства Нідерландів у Києві. Учасники проекту зібралися знову по кількох місяцях перерви після першого семінару та проходження дистанційного курсу за темою. 
Нагадаємо, що даний проект є комплексним тривалим проектом, метою якого є дослідити можливості інтеграції тем історії Голокосту та прав людини, а також розробити рекомендації щодо залучення цього інтегрованого курсу у шкільні програми. За задумкою організаторів протягом року роботи проекту вчителі суспільствознавчих дисциплін та студенти-історики мають відвідати два очних семінари, пройти два дистанційні курси між ними та зібратися на одноденну підсумкову конференцію, що планується на літо 2012. 
Отже, після ознайомлення з хрестоматійними текстами у сфері прав людини та історії Голокосту, цільового ознайомлення з навчальними програмами середніх навчальних закладів, оформлення тез до теми та пошуку джерел на їх доведення (а саме це було змістом першого дистанційного курсу), учасники зустрілися знову на черговий триденний семінар-обмін досвідом. 
На відміну від першої зустрічі, що пройшла у листопаді 2011, цього разу набагато більше часу було приділено не теоретичним і практичним заняттям, проведеним тренерами і лекторами, а, власне кажучи, обговоренню думок учасників та створенню перших навчально-методичних розробок проекту. 
Розпочалася робота семінару з великого блоку-обговорення місця тем з прав людини та історії Голокосту в шкільних навчальних програмах з різних дисциплін, переважно суспільствознавчих. Аналізуючи програми з історії, етики, психології, філософії, географії, права, предмету «людина і світ» тощо, учасники намагалися віднайти місця у програмах, де є доречними згадки про права людини та приклади з історії Голокосту, або згадки про Голокост з «виходом» на права людини. Не зважаючи на те, що завдання було непростим, учасники дійшли до висновку, що за умови комплексного підходу протягом навчання та співробітництва між вчителями різних дисциплін, часу на розгляд цих тем та використання їхнього виховного та розвиваючого потенціалу можна знайти досить багато. Наразі одним з завдань, яке має здійснитися в практичній площині, є розробка учасниками проекту рекомендацій до викладання цих тем для вчителів історії та інших суспільствознавчих дисциплін саме з огляду на стандарти освіти та навчальні програми. 
Після невеликого теоретичного блоку та узагальнення знань по роботі з джерелами та загальних рекомендацій до викладання дисциплін історії Голокосту та прав людини, другим основним викликом для учасників стала розробка власного заходу, зміст якого поєднував би ці дві теми та вкладався в систему шкільної освіти. 
Протягом семінару було розроблено в групах та презентовано п’ять неординарних та творчих планів заходів та уроків до тем усвідомлення поняття прав людини та змін у цьому понятті в ХХ ст., принципів дискримінації, конфліктів між законослухняністю та загальнолюдськими цінностями і важливістю особистого вибору в такій ситуації, первинної цінності людського життя та права на життя як закріпленої сьогодні юридичної норми. Зважаючи на обмежений час на підготовку та презентацію заходів, підходи учасників та їхні творчі інтерпретації сюжетів викликали жваве обговорення і увагу з боку колег та ведучих семінару. Наразі учасники готуються доробити ці заходи, щоб зробити їх доступними до використання іншим колегам через сайт УЦВІГ та інші публікації. 
Крім того, перед учасниками було поставлено завдання розробити індивідуальні розробки, котрі потім вони зможуть апробувати у власних навчальних закладах та презентувати результати на підсумковій конференції у червні. Згідно підсумкової сесії це будуть плани уроків, виховних заходів, проектів, семінарів для вчителів, семінарів для студентів тощо. Остаточні та апробовані (за можливості) заходи буде оформлено і поширено у відкритому доступі через інформаційні засоби Українського центру вивчення історії Голокосту, а за фінансової змоги також видано окремим посібником. 
Наразі на учасників чекають матеріали другого дистанційного курсу, консультації з приводу розробки власних матеріалів та підсумкова конференція в червні. 
   Віталій Бобров 
   Коодинатор проекту (УЦВІГ)

Останні Новини

  • Нове видання: Як говорити про Голокост після 24 лютого 2022 року

    Ми нарешті готові поділитися з Вами результатами зустрічей робочої групи «Як говорити про Голокост після 24 лютого 2022 року». Протягом більшої частини літа ми з учасниками групи працювали над створенням перших рекомендацій для вчителів, які вже навчають про історію Голокосту і потребують порад, як змінити свою освітню діяльність у зв’язку з російською агресією проти України. Наразі текст впорядковано й підготовлено для широкого кола професійних читачів.

    [Докладніше]
  • «Суспільно-політичні та історичні аспекти розвитку сучасної єврейської громади України: європейський контекст».

    З такою назвою побачила світ колективна монографія, що була підготовлена Інститутом політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАНУ, який є партнером УЦВІГу вже багато років. У монографії досліджуються питання розвитку хасидизму на сучасному етапі, історична доля кримчаків, особливості комплексної меморіалізації Бабиного Яру, відносини єврейських громад Європейського Союзу з національними урядами, можливість запозичення й застосування цього досвіду в українських реаліях та ін. Авторський колектив складається з відомих українських істориків та політологів, серед яких є і науковці нашого Центру

    [Докладніше]
  • Викладання суспільних дисциплін в умовах війни

    15 вересня 2022 року в рамках Тижня освіти дорослих, що традиційно організовує Кафедра філософії і суспільно-гуманітарних дисциплін ЗОІППО, відбулася неформальна зустріч професіоналів (MeetUp) із обговорення проблеми "Викладання суспільних дисциплін в умовах збройного конфлікту міжнародного характеру", в якому взяло участь 78 науковців, методистів та вчителів-практиків.

    Участь представниці робочої групи "Як говорити про Голокост після 24.02?" пані Олени Савицької відбулася завдяки запрошенню організаторки цього заходу, учасниці багатьох проєктів УЦВІГ доцентки цієї кафедри к.і.н. Ольги Сирцової

    [Докладніше]
  • Мемуари Джека Глотцера з Рогатина

    Раді Вам повідомити, що УЦВІГ в рамках проєкту "Мережа пам'яті" буде готувати нове видання спогадів в нашій книжковій серії "Бібліотека спогадів про Голокост"! Мемуари Джека Глотцера з Рогатина (Івано-Франківська область), який пережив Голокост буде видана двомовним виданням (українською та англійською мовами).

    [Докладніше]
  • Вебінар «Бабин Яр та російська війна проти України»

    Як зміняться пріоритети історичної пам’яті українців після завершення російсько-української війни? Чи може відбутися переосмислення Голодомору, радянських репресій, Другої світової, Голокосту, Майдану? Яке місце може зайняти сучасна війна серед подій новітньої української історії? Ці питання вже зараз турбують багатьох інтелектуалів, викладачів шкіл та вузів, є предметом дискусій в медіа та наукових форумах. 

    [Докладніше]
Дивитися всі

Top