Навчально-методичні семінари з історії Голокосту на теренах України за підтримки International Task Force Семінар для викладачів історії в Яремче
20-22 серпня 2009 року в живописному містечку Яремче, що на Івано-Франківщині, в самому серці українських Карпат, Український центр вивчення історії Голокосту за підтримки International Task Force провів паралельно два семінари для шкільних вчителів практично з усіх куточків України (і навіть з Білорусії).
Перший семінар носив навчально-методичний характер і розроблявся спеціально для вчителів, які нещодавно почали займатися проблемами вивчення історії Голокосту в Україні та інших країнах Європи. Семінар для другої групи, яку А. Подольський, жартуючи, назвав "ветеранами", бо ці педагоги стали випускниками курсів підготовки Міжнародної Школи з вивчення історії Голокосту при Музеї "Яд Вашем", був науково-методичний і розпочався 21 серпня 2009 року.
Враження від семінару залишилися надзвичайно позитивні. Вдалим був підбір лекторів: Іріт Абрамскі, Максим Гон, Анатолій Подольський, Михайло Тяглий, Антуан Джерме, Наум Резніченко, Тетяна Величко, Віталій Бобров, Олександр Войтенко… Ці люди, будучи спеціалістами у своїх наукових сферах, давали цікаві факти і рефлексії під час своїх лекцій, а також повні й адекватні відповіді на запитання присутніх.
Закарбувалися в пам'яті лекції, під час яких д-р Іріт Абрамскі охарактеризувала історичні типи антисемітизму. Говорячи про сучасний антисемітизм, пані Абрамські виділила три групи: неонацистський ("просто нацистський") антисемітизм, антисемітизм "говірливої інтелігенції" (антиізраїльські та пропалестинські виступи лівої і лівацької інтелігенції у Франції, наприклад, Роже Гароді) й антисемітизм ісламських фундаменталістів (класичний приклад - сучасний правлячий режим в Ірані, бойовики радикальних ісламістських формувань на кшталт ХАМАСу або Хізболли).
Існують факти синергізму цих видів антисемітизму чи "перетікання" одного виду в інший (приклад того ж Роже Гароді, який починав як марксист і комуніст, а з 1982 року став ісламським фундаменталістом). Крім того, можна виділити ще тип православного антисемітизму, який репрезентує публіцист Олег Платонов у сучасній Росії.
При неформальному спілкуванні з пані Абрамські, я був здивований тим, наскільки добре вона розуміла українську мову, не будучи уродженкою України та на високому рівні зналася на питаннях специфіки українсько-єврейських відносин на різних історичних етапах.
А. Подольський у своїх лекціях справедливо виступав проти концепцій монокультурності та мононаціональності, які зараз, на жаль, домінують в сучасній українській історіографії (особливо у написанні шкільних підручників). Нашим історикам не слід забувати вписувати в український національний наратив історію різних етнічних меншин, у т.ч. євреїв.
Михайло Тяглий представив цікаву лекцію про долю європейських ромів періоду існування націонал-соціалістичної диктатури. Він навів різні точки зору на Пораймос, зробив спробу провести паралелі та знайти відмінності геноциду циган і Голокосту.
Багато нового про кінодокументалістику Голокосту я відкрив для себе під час лекції пана Антуана Джерма з Меморіалу Шоа (Париж). Автор доповіді зазначив, що більшість фільмів про нацистські концтабори, які фігурували й на Нюрнберзькому процесі, були зняті та часто навіть інсценізовані (як це було з кадрами звільнення Аушвіцу) союзниками або Радами. Фільмів, які демонстрували жахіття концтаборів, знятих нацистами, не існує.
Дуже цікавою і захопливою була екскурсія до Делятина і Коломиї, яку проводив неперевершений гід, місцевий краєзнавець п. Роман Киселюк. Під час екскурсії до Делятина наша група відвідала місця розстрілу місцевих євреїв нацистами 1941-1942 років у місцевому лісі. Всю групу вразило те, що поряд з місцем розстрілу немає жодного знаку, який би повідомляв про ті страшні події часів нацистської окупації.
Пан Роман провів нашу групу трохи глибше в ліс, де пишно росла трава під деревами й у шанцях. Ці шанці були викопані більшовиками у 1939-1941 роках. Саме у них німецькі нацисти пізніше розстрілювали місцевих євреїв. У лісі ми побачили середнього розміру стелу, на якій трьома мовами (українською, англійської й івритом) було написано: "На цьому місті більшість євреїв Делятина було жорстоко вбито нацистами у 1941-1943 роках. У Пам'ять про мою бабцю Ривку Бляй-Герстенгабер, моїх тіток і всіх євреїв Делятина. Віллі Ліндвер. Голландія. 1992 рік".
Ось так. Увічнила світлу пам'ять загиблих мученицькою смертю делятинських євреїв не Українська держава (яка мала б це зробити після здобуття незалежності), а ентузіаст із-за кордону. Цікаво, якщо б він цього не зробив у 1992 році, чи щось би нагадувало про страшні події тих років, окрім спогадів місцевих жителів та історичних розвідок таких "фанатиків"-крєзнавців як пан Роман? Важко сказати… Під час відвідин цього місця пригнічувала відсутність нормальної дороги до пам'ятного знаку. Якщо б я опинився у цих краях, то без сторонньої допомоги не знайшов би дороги до пам'ятника вбитим делятинським євреям. Склалося враження, що О. Бартов був правий, коли писав, що історія галицького єврейства в сучасній Україні є багато в чому "витертою"…
Далі наша група вирушила до Коломиї, де ми відвідали Музей народного мистецтва Гуцульщини та Покуття. П. Роман показав нам також старий єврейський квартал і сучасну синагогу. Планувався також візит до Шепарівок, Івано-Франківська та Надвірної, але, на жаль, за браком часу від цих екскурсій довелося відмовитись.
На семінарі мені пощастило виступити не тільки у якості слухача, а у якості лектора для "ветеранської" частини аудиторії. Хоча й очікував більш палких дискусій, залишився задоволений рівнем питань, що ставились після прочитаної лекції.
Семінар пройшов на дуже високому рівні. В цьому, безумовно, заслуга незламного ентузіазму і пасіонарності співробітників Українського центру вивчення історії Голокосту.
Юрій Радченко, учасник семінару, аспірант Харківського університету ім. Каразіна |
Оголошення
Дивитися всіОстанні Новини
-
До 82-річниці трагедії Бабиного Яру. Освітні матеріали
Загибель невинних людей завжди залишає глибокий слід в історії. 29-30 вересня – це дні, коли Україна та світ вшановують пам’ять жертв Бабиного Яру. Ці дні нам нагадують про те, як важливо пам'ятати минуле. Пам'ять про Бабин Яр нагадує нам, що важливо стримувати світ від занурення у темряву ненависті та жорстокості. Збереження світу та співжиття, поваги до прав людини та різноманітності – це завдання, якому ми повинні приділити особливу увагу, прагнучи запобігти подібним трагедіям у майбутньому.
[Докладніше] -
Про війну. Проєкт інтерв'ю із українськими вчителями
Із моменту повномасштабного вторгнення росії Український центр вивчення історії Голокосту весь час підтримував і продовжує підтримувати наших колег освітян з різних куточків України. І наш простір наповнився численними історіями про той новий та нелегкий досвід, який доводиться проживати нам всім. Ми не могли залишитися осторонь цих історій. Із вересня 2022 року ми розпочали записувати інтерв'ю із українськими вчителями та викладачами університетів, випускниками програм та проєктів УЦВІГ, про теперішню російсько-українську війну. Цей проєкт ми реалізовуємо за підтримки програми Documenting Ukraine від Institut für die Wissenschaften vom Menschen (Відень, Австрія).
[Докладніше] -
«Хроніки оборони Києва»
Істориком і етнополітологом Віталієм Нахмановичем за фінансової підтримки Музею історії Києва, створено сайт «Хроніки оборони Києва» із щоденною хронологією битви за Київ від 24 лютого до 10 квітня 2022 року.
[Докладніше] -
Програма підтримки бібліотек успішно завершена
Ми раді повідомити, що успішно завершили програму підтримки бібліотек країни всіх рівнів. Програма тривала понад два місяці. За цей час 340 бібліотек країни отримали видання Українського центру вивчення історії Голокосту! А це означає, що більше людей мають доступ до цінної інформації, знань та розвитку. Книги є одним із головних інструментів для збереження та передачі подій минулого.
[Докладніше] -
Як навчити пам’ятати? Дискусія істориків на Українському радіо
Пропонуємо Вашій увазі дискусію Анатолія Подольського на програмі Українського радіо "Сьогодні. Вдень" разом з військовим істориком Василем Павловим.
Розмова присвячена проблемам і викликам викладання історії під час сучасної війни. Як протистояти російській пропаганді проти нас? Чому міфи шкідливі? Як навчити пам’ятати? Як зробити, щоб пам’ять про героїв та жертви сьогодення і минулого була "живою"?
[Докладніше]