Головна

Головна Графік заходів Увічнення пам'яті Геноцид Ромів Бабин Яр (Не)Дитячі історії Камені спотикання

Голокост в Україні

У 2005 році, в серії «Українська бібліотека Голокосту», в Центрі «Ткума» («Відродження») вийшло два робочих зошита під однією назвою – «Голокост в Україні: пошуки відповідей на питання історії». Один зошит під авторством к.і.н. Ігоря Щупака, другий – вчителя-методиста Світлани Герус. Зошит І.Щупака має напрям – навчального посібнику для старших класів загальноосвітніх навчальних закладів, а зошит С.Герус – робочий зошит для тих самих старших класів. Відчуття від різноманітних підназв, та рекомендацій від Міністерства освіти і науки, усіляких НМЦ та різноманітних протоколів, складається важке. Кількість зашифрованих цифр, літер, реєстрів – взагалі це ознака сучасної української книги. Тим більш, що на останній сторінці обкладинки бачимо довге перелічення фондів та організацій, завдяки сприянню та фінансовій підтримці яких, надруковано 2800 примірників цих книжок. Всі ці фонди іноземні, і тому знову – нашій державі байдужа історія України, і байдужі будуть школярі України толерантними чи не будуть. Тут і Американський єврейський розподільчий комітет «Джойнт»; Конференція з матеріальних вимог євреїв до Німеччини; Фонд підтримки вивчення, викладання та зберігання матеріалів з історії Шоа ім. рабина Ісраеля Міллера; Фонд Пінкуса для розвитку єврейської освіти в діаспорі, Ізраїль; Голландський Єврейський Гуманітарний Фонд.

Якщо подивитися зміст тих книжок – він є надто цікавим. Книжки добро оформлені, ілюстрації і малюнки підібрані яскраві. Наприклад книжка І.Щупака. Перед нами постає історія євреїв, доволі цікаві розвідки з існування Хазарського каганату на теренах сучасної Східної України. Нарешті на стр.71 з»являється тема Голокосту. Її цікаво поєднано з проблемами Голодомору, але чомусь зовсім немає теми ГУЛАГу, хоча опис тоталітарних режимів Німеччини та СРСР, цілком влучний і науковий. Наприкінці книжки зроблено перелік Центрів в Україні і Росії, які займаються вивченням історії Голокосту.

Другий зошит являє собою суто посібник для школярів, де знову доволі стисло подано факти, щодо Голокосту, а натомість більш широко стосовно історії євреїв, юдаїзму.

Складається враження, що метою зошитів є намагання допомогти українському учню вийти із антисемітського дискурсу, що давно (а зараз ще ширше, завдяки МАУП, і відсутності нормальної реакції від українських чиновників) ширяє просторами України та СНД. Мета цілком слушна і шляхетна. Чи виконають ці посібники подібну роль? Важко сказати. Можна лише сказати певно – до великої кількості робіт з історії євреїв додано ще одну. Можливо рекомендація Науково-методичного центру вищої освіти Міністерства освіти і науки України, допоможе ввести нарешті історію меншин до української історії.

Дякуємо нашим колегам з «Ткуми», за появу нових посібників!

Останні Новини

  • Нове видання: Як говорити про Голокост після 24 лютого 2022 року

    Ми нарешті готові поділитися з Вами результатами зустрічей робочої групи «Як говорити про Голокост після 24 лютого 2022 року». Протягом більшої частини літа ми з учасниками групи працювали над створенням перших рекомендацій для вчителів, які вже навчають про історію Голокосту і потребують порад, як змінити свою освітню діяльність у зв’язку з російською агресією проти України. Наразі текст впорядковано й підготовлено для широкого кола професійних читачів.

    [Докладніше]
  • «Суспільно-політичні та історичні аспекти розвитку сучасної єврейської громади України: європейський контекст».

    З такою назвою побачила світ колективна монографія, що була підготовлена Інститутом політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАНУ, який є партнером УЦВІГу вже багато років. У монографії досліджуються питання розвитку хасидизму на сучасному етапі, історична доля кримчаків, особливості комплексної меморіалізації Бабиного Яру, відносини єврейських громад Європейського Союзу з національними урядами, можливість запозичення й застосування цього досвіду в українських реаліях та ін. Авторський колектив складається з відомих українських істориків та політологів, серед яких є і науковці нашого Центру

    [Докладніше]
  • Викладання суспільних дисциплін в умовах війни

    15 вересня 2022 року в рамках Тижня освіти дорослих, що традиційно організовує Кафедра філософії і суспільно-гуманітарних дисциплін ЗОІППО, відбулася неформальна зустріч професіоналів (MeetUp) із обговорення проблеми "Викладання суспільних дисциплін в умовах збройного конфлікту міжнародного характеру", в якому взяло участь 78 науковців, методистів та вчителів-практиків.

    Участь представниці робочої групи "Як говорити про Голокост після 24.02?" пані Олени Савицької відбулася завдяки запрошенню організаторки цього заходу, учасниці багатьох проєктів УЦВІГ доцентки цієї кафедри к.і.н. Ольги Сирцової

    [Докладніше]
  • Мемуари Джека Глотцера з Рогатина

    Раді Вам повідомити, що УЦВІГ в рамках проєкту "Мережа пам'яті" буде готувати нове видання спогадів в нашій книжковій серії "Бібліотека спогадів про Голокост"! Мемуари Джека Глотцера з Рогатина (Івано-Франківська область), який пережив Голокост буде видана двомовним виданням (українською та англійською мовами).

    [Докладніше]
  • Вебінар «Бабин Яр та російська війна проти України»

    Як зміняться пріоритети історичної пам’яті українців після завершення російсько-української війни? Чи може відбутися переосмислення Голодомору, радянських репресій, Другої світової, Голокосту, Майдану? Яке місце може зайняти сучасна війна серед подій новітньої української історії? Ці питання вже зараз турбують багатьох інтелектуалів, викладачів шкіл та вузів, є предметом дискусій в медіа та наукових форумах. 

    [Докладніше]
Дивитися всі

Top